donderdag 23 september 2010

Hoogsensitiviteit...wat is dat?


Het begrip hoogsensitief is relatief nieuw. Amerikaans Psycholoog Elaine Aron grondlegster van het begrip hooggevoeligheid geeft aan dat hooggevoeligheid met sterk actieve functies van de rechter hersenhelft lijkt samen te hangen.
Het is de helft die samenhangt met sociale en mentale vaardigheden. Dus het verwerken van informatie is verbonden met visueel-ruimtelijk denken. Dus zien gaat voor horen en beelden gaat voor woorden. Beeldendenkers hebben moeite met lezen en rekenen. De samenleving is echter nog niet helemaal gericht op hoogsensitieve mensen. Men leeft gehaast, de presentatiedruk is hoog en er is overvloed aan informatie. Kinderen kunnen problemen op school krijgen doordat ze snel afgeleid zijn, concentratieproblemen hebben en moeite hebben met rekenen en/of lezen en daardoor achterlopen ten opzichte van leeftijdgenootjes.
Lesmateriaal en lesinstructies op school zijn gericht op het auditief volgorde denken wat verbonden is met de linkerhersenhelft.

Hoogsensitiviteit kan je volgens Elaine Aron onderverdelen in vier kenmerken. Op lichamelijk gebied, emotioneel gebied, mentaal gebied en spiritueel gebied.

Op lichamelijk gebied:
Veel zien, kleine veranderingen waarnemen.
Graag ‘langs de kant’ staan om te observeren.
Scherp horen, bijvoorbeeld
geluiden snel ‘hard’ noemen.
Geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals een natte mouw of labeltjes in kleding
Intens reageren op lichamelijke pijn.
Subtiele geur- en smaakverschillen onderscheiden.
Gevoelige ogen, bijvoorbeeld licht snel ‘fel’ noemen.

Op emotioneel gebied
Aanvoelen van stemmingen en emoties
Zich snel zorgen maken. Toetrekken naar kinderen die enigszins buiten ‘de groep’ vallen.
Behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet te veel mensen.
Moeite hebben met veranderende omstandigheden.
De kwetsbaarheid van anderen zien en begrijpen.
Tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen.
Inlevingsvermogen, zich goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen.
Niet van verrassingen houden.

Op mentaal gebied
Een goed geheugen hebben.
Voor de leeftijd over een grote woordenschat beschikken.
Diepzinnige vragen stellen.
Resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken.
Kennis op school niet letterlijk willen/kunnen reproduceren, maar liever creatief toepassen.
Moeite hebben met structureren en organiseren.
Een hekel hebben aan oefenen en herhalen.
Dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen.
Liever belevend lezen dan begrijpend lezen.

Op spiritueel gebied
Eigen wijsheid, heel gericht de eigen weg volgen.
Vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn.
Zeer hechten aan de waarheid.
Gericht zijn op liefde en vrede.
Diep nadenken over levensvragen
Sterke binding hebben met de natuur (planten, dieren)
Blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen.

Sommige kinderen geven blijk van paranormaal-spirituele kenmerken Deze kenmerken zijn niet karakteristiek voor alle hoogsensitieve kinderen, maar kunnen bij enkele van hen wel overduidelijk aanwezig zijn:
geesten of entiteiten ervaren
telepathische vermogens bezitten, gebeurtenissen voorzien
licht en kleuren (aura’s) waarnemen

Aktie en Werkwijze
Ik denk dat ouders geholpen kunnen worden door ze de juiste handvaten te geven. Om hun kind beter te begrijpen is het nodig om eerst de verbinding met zichzelf te maken, want door de verbinding te maken met jezelf, ben je in staat om je kind met andere ogen te bekijken. De ouders zullen zien dat ze kijken naar zichzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten